Єдиний шлях, що веде до знань – це діяльність (Б.Шоу)
Майстер-клас — це форма заняття, на якому педагог передає досвід своєї роботи через пряме коментування й демонстрацію найефективніших методів, прийомів, форм педагогічної діяльності, плануючи застосування їх усіма учасниками заняття.
Завдання майстер-класу:
Майстер-клас — це:
Майстер-клас проводять учителі вищої категорії, учителі-переможці різних конкурсів, учителі, чий досвід визнала громадськість; педагоги, які отримали рекомендації освітніх установ; групи осіб або організації, які безпосередньо ознайомлені з педагогічною діяльністю певного вчителя.
Майстер-класи є однією з форм професійного навчання вчителів і являють собою професійні об'єднання педагогів на чолі з учителем-майстром. У майстер-клас об'єднуються педагоги, які бажають отримати повну інформацію про позитивний досвід учителя-майстра та опанувати пропоновані їм програми, методики й технології.
Майстер-клас передбачає створення умов для повноцінного виявлення й розвитку педагогічної майстерності його учасників на основі організації простору для професійного спілкування з обміну досвідом роботи. Кількість занять майстер-класу визначає головний майстер.
Це може бути одне заняття, кілька занять поспіль або кілька " занять у певний проміжок часу. Учитель-майстер складає програму майстер-класу й планує його роботу.
Протягом встановленого терміну роботи майстер-класу на його заняттях можуть розглянути кілька напрямів. діяльності вчителя-майстра.
Кількість учасників майстер-класу може коливатися від 10 до 30 осіб.
Методи роботи:
Критерії добору матеріалу й ведучих для майстер-класу:
Увага! Поки ідею не апробовано, її не можна пропонувати для майстер-класу.
Вимоги до опису педагогічного досвіду:
Додатки до опису досвіду роботи яскраво представляють описаний досвід, методичні розробки, алгоритми навчальної діяльності школярів або поетапних дій учителя, структурно-логічні схеми, таблиці, зразки дидактичних матеріалів і діагностичних робіт, завдань, зразки підсумкових робіт учнів, відеозапису уроків тощо.
Програма майстер-класу
Примітка. У разі пропозиції кількох напрямів (тем, програм) роботи майстер-класу автор-претендент представляє кожну програму відповідно до вищезазначених вимог.
Перший етап — початок, мотивація творчої діяльності кожного. Це може бути апеляція до асоціативного та образного мислення, завдання навколо слова, предмета, малюнка, спогади, історичні сюжети... Головне —ситуація несподіванки для учасників, загадковість і обов'язковий особистісний початок майстра.
Другий етап — робота з матеріалом та обладнанням: з текстом, фарбами, звуками, природним матеріалом, картою, картиною. Це «деконструкція»: перетворення матеріалу на хаос, суміш явищ, слів, подій тощо. Потім відбувається «реконструкція» — створення «свого» світу: тексту, малюнка, закону, тобто «винайдення велосипеда».
Третій етап — співвіднесення своєї діяльності з діяльністю інших. Подання та інтерпретація проміжних результатів і остаточного результату своєї праці. Самооцінювання та самокорекція (цей етап пронизує всі інші).
Четвертий етап — «розрив» як осяяння, нове бачення предмета, перехід до нового усвідомлення предмета. «Розрив» — це кульмінація творчого процесу й майстерні творчого вчителя.
П'ятий етап — це рефлексія. Важливі не оцінні судження «це добре», «це погано», а аналіз своєї думки, почуття, знання, світовідчуття, своєї таємниці та секрету пізнання.
Рефлексія