Практичне проведення атестації педагогічних працівників урегульоване Типовим положенням про атестацію, в якому визначені види атестації та її періодичність, повноваження, порядок проведення і реалізація рішень атестаційної комісії. Однак окремі питання організації, змісту атестаційного процесу, загальних вимог до кваліфікаційних категорій та педагогічних звань потребують більш докладного розгляду.
Атестація педагогічних працівників на сьогодні стала звичним явищем освітянського життя. Система організації та проведення атестації педагогічних працівників передбачає:
Є декілька підходів до атестації. З одного боку, атестація — це цілісне, відносно автономне явище, з іншого,— складова частина системи управління. Ці підходи взаємопов'язані, взаємообумовлені. Єдність їх порушується лише тоді, коли не дотримуються принципів, на яких базується атестація, коли відсутні єдині вимоги та умови до всіх педагогічних працівників, недостатньою є мобільність використання в атестаційних процедурах засобів для фіксації результатів експертизи, їх обробки та викладу.
Атестація — це перманентний процес, який проходить через ряд етапів, кожен з яких концентрує в собі різні категорії людей, що пов'язані загальною метою та конкретним завданням. Засоби для проходження етапів можуть бути різними, але важливо, щоб все завершувалося в рамках демократичних взаємовідносин за умов дотримання гласності, масовості, законності, системності, тобто основних принципів, на яких базується атестація.